V dnešní uspěchané době a stále rychle měnícím se světě je schopnost rychle se učit nedocenitelná a také jedna z hlavních podmínek úspěchu. Všichni jsme chodili do školy, kde jsme se učili všechno možné, ale nikdo nám tam neřekl, jak se správně učit a tím si co nejvíce zapamatovat.

3 typy studentů

Důležité je ale vědět, jaký typ studenta jsme. Existují tři typy studentů: sluchový, vizuální a dotykový (nebo také kinestetický). 

Sluchoví studenti přijímají informace ušima a nejvíce si zapamatují, když látku slyší někoho přednášet. Učí se tedy nejlépe díky ústním přednáškám a také audionahrávkám, které si může kdykoliv přehrát několikrát a k některým pasážím se podle potřeby znova vrátit. Učí se jim nejlépe ve skupině, ve které mohou o učivu diskutovat a také když mohou látku vysvětlovat a učit ostatní, neboť platí pravidlo „Kdo učí druhé, sám se nejvíc naučí.“ Pokud se sluchový student rád učí sám, pomáhá mu, když může látku slyšet díky čtení učiva nahlas. Po přečtení určitého bloku je dobré, když si student látku převypráví nahlas svými slovy a co nejvíce látku zjednodušil, mozek si totiž rád pamatuje jednoduché věci. Vyučující také nabízí konzultace, na které mohou studenti jít a doptat se na věci, které jim nejsou jasné. Důležité je o učivu hovořit a poslouchat.

Vizuální studenti musí látku především vidět. Učí se nejlépe pomocí studijních pomůcek, jako jsou myšlenkové mapy, tabulky, grafy, diagramy, fotografie, videa, ilustrace či kresby. Takovým studentům pomáhá, když si barevně podtrhují v učebním textu klíčová slova, nadpisy a důležité části textu. Dělají si zjednodušené poznámky, obecně platí 1 kapitola učiva = 1 A4 poznámek. Ovšem dělání si poznámek musí studenta bavit, pokud se do toho student nutí, moc účinné to pro něj nebude.

Dotykový student bývá zaškatulkován v dnešním světě jako hyperaktivní jedinec, protože nedokáže dlouho sedět na zadku a poslouchat. Na dotykové studenty není školní systém připravený, a tak se snaží je označit za něco, co není normální. Dotykový žák se učí nejlépe, když si může věci, o kterých se učí osahat, vyzkoušet si, na jakém principu fungují. Učí se nejlépe, když může být aktivní a pohybovat se. Naučí se nejvíce při různých exkurzích, pokusech a experimentech a v projektech, ve kterých může tvořit, prostě něco dělat.

Pokud si nejste i nadále jistí, jaký typ studenta přesně jste, klikněte na tento odkaz.

Využívejme své smysly

Nejvíce se naučíte, když využijete při studiu co nejvíce smyslů. Platí, že:

  • Pamatujeme si 10% z toho, co si přečteme.
  • 20% z toho, co slyšíme.
  • 30% z toho, co vidíme.
  • Když do učení zapojíme sluch i zrak, naučíme se 50% učiva.
  • Jestliže o učivu diskutujeme s ostatními, naučíme se 70%.
  • Pokud to, co se učíme, také děláme či máme s tím osobní zkušenost, pamatujeme si 80%.
  • A pokud to, co jsme se naučili, učíme druhé, zapamatujeme si až 95% učiva.

Tipy pro lepší učení

Důležité je, abyste před učením byl odpočatí. Většina studentů dělá tu chybu, že se jdou učit unavení a nevyspaní a pak se diví, že jim učivo neleze do hlavy tak, jak by si přáli.

Mějte před učením čistou mysl. Vše, co není pro zkoušku či test podstatné, si někam zapište, během učení pak na to již nemusíte myslet a můžete se plně koncentrovat na studium.

Dělejte si pravidelné přestávky během učení. Učte se 20 minut, pak si dejte deseti minutovou pauzu a poté každé dvě hodiny studia prokládejte 20 minutovou přestávkou, kterou využijte buď pobytem na čerstvém vzduchu či nějakou menší fyzickou aktivitou, aby se váš mozek prokrvil a díky tomu budete připraveni na další přísun informací.

Po každém studiu se náležitě odměňte. Slibte si, že si třeba zajdete večer s přáteli na pivko nebo si zahrát tenis. Náš mozek miluje odměňování se a tak bude mít pro příště větší motivaci naučit se příště další kus látky.

Jestliže se chcete učit rychleji a snadněji, objednejte se na sezení, na kterém Vás provedu technikami neurolingvistického programování pro snadné a rychlé učení. 🙂

CTA tlačítko

 

photo by: Patrick Hoesly